röd arg boll känner ilska
Hem » Blogg » Vad har vi våra känslor till?

Vad har vi våra känslor till?

Om du någon gång har blivit oproportionerligt arg (hej alla som har barn!) kanske du har frågat dig ”varför blir jag så himla arg?”. Hur arg man blir har att göra med hur bra man kan reglera sina känslor och det är en hel lektion i sig (minst!), men varför vi överhuvudtaget har förmågan att bli arga (/ledsna/skämmas etc.) ska vi titta lite på idag.

Även om vi inte riktigt kan se det i vår moderna värld, så har känslorna fyllt en viktig funktion för vår överlevnad. Det är de som är drivkraften som motiverar oss och får oss att handla, som gör att vi kan kommunicera och påverka andra, genom dem kan vi både ge och ta emot information om dem vi kommunicerar med. Det är ju inte alltid orden säger hur en människa känner…

Hur olika vi människor än kan tyckas vara så har vi alla samma känsloregister (sen använder vi det på lite olika sätt), och förenklat brukar man prata om fem GRUNDKÄNSLOR, nämligen: GLÄDJE, ILSKA, RÄDSLA, SORG och SKAM (vissa pratar om fler grundkänslor, men det här är tillräckligt att börja med).

Vad fyller då dessa känslor för funktion? Ja, GLÄDJEN är ju ganska självklar – ingen vill väl leva utan glädjen? Den får oss att må bra, motiverar oss att göra saker, ta kontakt med människor, driver oss framåt… men övriga då? Jo, ILSKAN behöver vi för att hävda våra gränser, tala om att ”nu räcker det” eller påpeka en orättvisa.

När vi blir ledsna (känner SORG) handlar det om att vi lidit en förlust av något slag, RÄDSLAN hjälper oss att fly från farliga situationer, när vi blir utsatta för något slags hot och SKAMMEN till sist har utvecklats för att vi inte kunnat överleva på egen hand genom årtusendena. Vi har varit helt beroende av att tillhöra en grupp, och har helt enkelt behövt en känsla som visar oss när vi handlat emot de regler den grupp vi vill tillhöra har satt upp.

Svårare än så är inte grunden till att vi har känslor, men det betyder ju inte att det är lätt att använda känslorna….

Fundera över vilken känsla du egentligen har i olika situationer – är du arg eller är det så att du egentligen skäms? Är du ledsen eller är du innerst inne rädd? Att ha koll på vilken känsla det är är första steget för att kunna hjälpa sig själv att hantera känslan bättre, så sätt igång att träna!